MaaRJaaN

Maarjaan is a Woman like all Women in the World

MaaRJaaN

Maarjaan is a Woman like all Women in the World

MaaRJaaN

15 بهمن 1393 زنی به نام مارجان با مختصات زنان جهان، همان زنانه ها، در ذهن زنی با همان مختصات متولد شد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ب.ظ

جنین شناسی مارجان!


  چند روزی است دارم کتاب نقد تکوینی را می‌خوانم. با مطالعه این کتاب متوجه شدم که من در این وبلاگ بدون اینکه بدانم در حال نوشتن نقد تکوینی مارجان هستم:)

   در واقع به طور همزمان هم نویسنده‌ی مارجان هستم و هم منتقد تکوینی آن!!!

  منتقد تکوینی به مطالعه اثر تا پیش از تولد می‌پردازد، در واقع منتقد تکوینی یک جنین شناس است. از طرف دیگر می‌توان گفت که فعالیت‌های منتقد تکوینی از زاویه‌ای دیگر بیشتر به فعالیت‌های جرم شناس شبیه است، زیرا جرم شناس می‌کوشد تا حوادثی را که به جرم منجر شده‌اند، یک به یک بازسازی کند تا بتواند چگونگی، شرایط و انگیزه‌های یک جرم را شناسایی نموده پرونده را برای قضاوت کامل کند. منتقد تکوینی همچون کارآگاهی دقیق می‌کوشد تا چگونگی تحقق یک اثر را از هنگام تولد به صورت وارونه تا هنگامی که نطفه‌ی اثر ایجاد شده، به عقب ببرد. در این پسرفت و پیشرفت است که منتقد تکوینی به مطالعه اثر در مراحل شکل‌گیری آن می‌پردازد.


   منبع: کتاب نقد تکوینی، بهمن نامور مطلق، انتشارات علمی و فرهنگی، ص10-9


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۲۲:۰۸
طاهره مشایخ
دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ

ثبات فکری-احساسی نویسنده


   یک ماهی می‌شود که حتی یک واژه هم خرج مارجان نکردم. اگرچه همچنان فکرم مشغول مارجان است. گاهی نکاتی یادم می‌آید و در دفتری که مخصوص مارجان است یادداشت می‌کنم. مشغله ذهنی مانع از این می‌شود که تمام و کمال در خدمت نوشتن مارجان باشم. نوشتن داستان و قصه و رمان نیاز به ثبات فکری، ذهنیِ و احساسی نسبی دارد. به نظر من نویسنده و خالق اثر نباید زیادی شاد یا زیادی غمگین باشد. چرا که این عدم ثبات فکری و احساسی هم به اصالت و کیفیت کار لطمه می‌زند و هم به خواننده منتقل خواهد شد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۹:۳۹
طاهره مشایخ